خانه / روابط عمومی / اطلاعیه ها / گزارش برنامه تمرین سنگ‌نوردی

گزارش برنامه تمرین سنگ‌نوردی

” گزارش برنامه تمرین سنگ نوردی ۱۴۰۱/۲/۲ ”

می‌توان گفت مهم‌ترین و پر مخاطب ترین منطقه سنگ‌نوردی طبیعی استان در مکانی قرار دارد که ۶۰ سال پیش برای بهره برداری از خاک و سنگ آن سد بتنی سفیدرود در ضلع غربی شهر منجیل و در جنوب استان گیلان ساخته شده است. مطمئنن در آن زمان نه پیمانکاران فرانسوی سازنده این سد و نه همکاران ایرانی شان تصور نمی‌کردند که تراش سنگ‌های جهت شمال غربی سد، بعدها چه مکان تمرینی مناسب و ایده آلی برای جامعه به‌خصوص سنگنوردی استان خواهد شد.

دیواره موسوم به علی آباد، اسم خود را از روستایی کهن و زیبا به همین نام در دامنه کوه “الیکان” در آن منطقه گرفته است . این روستا بر اثر زلزله نیمه شب ۳۱ خرداد سال ۶۹ به طور کلی ویران شد و مردم بازمانده از آن زلزله، تصمیم گرفتند روستای خود را با همین عنوان و در مجاورت دریاچه پشت سد بنا کنند و امروزه نام آن بر تابلویی سبز رنگ در کیلومتر ۵ جاده منجیل به گیلوان طارم دیده می‌شود.

در اولین جمعه اردیبهشت و در یک روز زیبای بهاری با حضور ۱۷ نفر از اعضا و همنوردان گروه طبق تقویم ورزشی سه ماهه بهار، رهسپار دیواره سنگ نوردی علی‌آباد منجیل شدیم . از آنجایی‌که دوره “نحس” تقریبن دوسال و نیمه وجود بیماری “کرونا” بر کیفیت و کمیت تمامی فعالیت‌ها از جمله ورزش‌های مرتبط با کوهنوردی تاثیر گذاشته بود، تصمیم گرفتیم در این برنامه تاکید بیشتری روی موارد آشنایی با سنگ‌نوردی و ابزارشناسی برای همنوردان به‌خصوص یکی دو ساله اخیر گروه داشته باشیم. در نتیجه پس از رسیدن به ابتدای قسمت اول یا پایینی دیواره با خوردن یک صبحانه جانانه که شامل چای، نیمرو، ارده، شیره انگور و… بود، توسط مربی توانمند و خوشنام استان محمود جان داوری بحث ابزار شناسی در حوزه سنگ‌نوردی را شروع کردیم. سپس با تمرین چند گره مهم از جمله ۸ تعقیب و دوسر طناب به دو گروه تقسیم شدیم. یک گروه با محمود آقا به ابتدای قسمت بالایی دیواره رفتند و با راه اندازی یک کارگاه و ریختن طناب، اقدام به تمرین فرود نمودند و یک تیم هم با کمک سرپرست برنامه آقا جواد حمیدی، اقدام به صعود از دو مسیر کردند. مواردی از قبیل نحوه گرفتن گیره‌ها، چگونگی قرار گرفتن دست‌ها و پاها بر روی دیواره در هنگام صعود و همچنین مبحث صعود سر طناب نیز مورد تمرین قرار گرفت.

پس از انجام این کارها، طبق معمول جلسه بررسی برنامه برای چگونگی اجرای آن با حضور همه شرکت‌کنندگان برگزار شد و در پایان با خاطره‌ای شیرین و به‌یاد‌ماندنی از اجرای این تمرین سنگ‌نوردی با وسایل نقیله شخصی خود رهسپار شهر رشت در جلگه مرکزی استان شدیم.

از نکات قابل تامل و البته تاسف برانگیز وجود زباله و شاخه‌های بریده شده درختچه ها در محوطه دیواره علی آباد بود. 

کمیته فنی گروه کوهنوردی تیلار رشت / اردیبهشت ۱۴۰۱

همچنین ببینید

” صعود به قله سبلان / جبهه غربی “

  دیروز پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ تعدادی از اعضا و همنوردان باشگاه کوهنوردی تیلار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *