خانه / فرهنگی / قلم همنورد / ” در قاب خاطرات “

” در قاب خاطرات “

درست در روزهای میانی مرداد سال ۷۹ بود که تصمیم داشتیم اولین بار پس از تاسیس گروه به بام ایران قله دماوند برویم . اون هم از طولانی ترین و در عین حال یکی از زیباترین مسیرها از روستای “گزانه” در ضلع شمال شرقی این کوه .


در میانه روز ۱۴ مرداد ماه با کوله هایی بسیار سنگین و با دو طیف سنی متفاوت جوان ترها و میان سالان از روستای خلوت و زیبای نامبرده ، حرکت کوه پیمایی خود را شروع و در انتهای باغهای روستا بساط ناهار خود را پهن نمودیم . بدلیل قرارگرفتن در ارتفاع نسبی بالا از شب مانی اول ، تصمیم گرفته بودیم که نهار اولین روز صعود ما بسیار مفصل باشه : پلو و فسنجان . بعد از خوردن آن غذا سنگین تر از قبل به راهمان ادامه دادیم تا به محل شب مانی اول ، چشمه “پهن کوه” رسیدیم . شب هنگام و در کنار چادرها، یک برنامه فرهنگی مفصل داشتیم که زنده یاد علی یزدان پرست به خوبی هر چه تمامتر برنامه ی ویژه ای به مناسبت درگذشت احمد شاملو برگزار نمود . روز دوم کار سختی در پیش داشتیم باید شیب بسیار تند و طولانی زیر قله های “منار” و “مازیار” را پشت سر گذاشته تا به پناهگاه “تخت فریدون” در ارتفاع تقریبی ۴۳۰۰ متر برسیم . این کار با همت خوب همه شرکت کنندگان و البته سرپرستی مثال زدنی علی جان راحلی به انجام رسید . شب سردی را در پناهگاه به صبح رساندیم و ابتدای فردای آن در تاریک روشن هوا رهسپار “دیو سپید پای دربند” قله دماوند شدیم . حوالی ارتفاع ۵۴۰۰ متر آنجایی که مسیرهای شمالشرقی و شمالی یکی می شود ، آثار ارتفاع زدگی در تعدادی از همنوردان نمایان شد که بر سرعت حرکت گروه تاثیر گذار بود . سرانجام پس از ساعتی دیگر و در میانه های روز ۱۶ مرداد سال ۷۹ ، اولین صعود گروه به قله دماوند از جبهه شمال شرقی با سرپرستی خوب آقای راحلی به انجام رسید . از آن زمان تاکنون خانواده بزرگ ” تیلار ” به دفعات از مسیرهای مختلف به قله مخروطی شکل و زیبای دماوند صعود نمود . از نکات جالب توجه در صعود اول ما در آن سال به دماوند که سه و نیم روز به طول کشید ، هزینه آن برنامه بود که با توجه به تدارکات جمعی ، سهم هر نفر تنها ۱۱۰۰۰ (یازده هزار) تومان شد .

(افراد حاضر در عکس ، قله دماوند- جبهه شمال شرقی مرداد ۱۳۷۹ ) : ایستاده از راست آقایان سعید ملکی ، زنده یاد علی یزدان پرست ، علی راحلی ، زنده یاد تیمور پژوم ، ناصر یعقوبی ، بهروز زاهدی ، علی عاشوری و خانم شهلا اکبری . فرد نشسته : خودم . ضمنن در این برنامه نادر جان قلیزاده و زنده یاد لیلا یگانه دوست هم حضور داشتند .
عکاس : آقای اشکان پژوم .

روزگارتان بی محنت / مسعود سلیم پور

همچنین ببینید

سلام لیلا جان

دیروز دوستان را فراخوانده بودی که بدرقه ات کنند. خیلی ها آمده بودند،در شرایط عجیب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *